7. december:

Halvberts Kuriositoriumhalvling-m-tben

af Simon James Pettitt

Foran den usmageligt farverige bygning står der altid en stor udstoppet og lettere mølædt bæver med horn og en enkelt tilbageværende fangearm. Et stort rødt skilt proklamerer stolt: “Halvberts Kuriositorium: Oplev mysterier fra hele imperiet”

Hvad…

Halvingen Halvberts familie skabte deres formue i kartoffelhandlen, men at drive et forretningsimperium var aldrig noget for familiens eneste arving, Halvbert. I stedet brugte Halvbert familiens imponerende formue på at rejse rundt og studere og fange og blive fanget af alverdens mystiske og fantastiske væsner og bæster.

Hans ambition var at skabe en komplet samling af alle verdens fantastiske skabninger. Men da Halbert ser enhver mutation som en separat race, er det et projekt, der aldrig slutter og gennem et langt liv har han brændt hele familiens formue af på projektet.

Hans dage som aktiv eventyrer sluttede endegyldigt da en skaven eller en dark elf eller en kaosbæver tog hans ben, (hvordan han mistede benet og til hvilket væsen skifter, hver gang han fortæller historien, hvilket han gør tit.)

Nu tjener han til vejen og dagen ved at drive et lille museum, lokaliseret i Oudgelwijk, hvor besøgende, for et kobberstykke eller to, kan blive vist rundt af Halvbert selv og høre om alle de fantastiske væsner han har udstillet overalt i hans lille byhus.

Nogle af de udstoppede dyr virker til at være reelle monstre, så som samlingens stolthed: en trebenet goblin. Andre virker til blot at være forskellige husdyr syet sammen på kryds og tværs. Men nævner man det over for Halvbert, vil han stædigt påstå, at der er tale om ægte kaosvæsner og alle der siger noget andet, er blot misundelige på hans unikke samling. Om hans halvt høne halvt væsel vitterligt er et resultat af en bizar kaos mutation eller blot et veludført fupnummer, er der ingen, der ved.

Scenarietråde…

  • Det er imponerende den mængde af udstoppede væsner og monstre han har fået plads til i de små krogede værelser og en kreativ GM kan snildt underholde sig selv og sine spillere ved at slå op i listen af monstre og random vælge ud og lade Halvbert vise spillerne rundt i sin fantastiske samling og fortælle hvordan han skaffede de forskellige eksemplarer. Han fortsætter med at vise rundt, til alle har fået talt et øre af, eller betaler ham for at stoppe.
  • Halvbert er altid ude efter at udvide sin samling, og han kan både sende eventyrer på jagt efter hint bizart rygte om et nyt væsen set i skoven eller mere sandsynligt i  kloakken. Men eventyrer der har besøgt stedet, kan også altid vælge at slæbe nogle af de mere eksotiske væsner, de dræbte på deres færden hen til museet og så betaler han sikkert glædeligt noget for det, alt efter hvor godt forretning har gået på det sidste. Men som minimum giver han altid en gratis rundvisning i den hemmelige del af museet som betaling.
  • Spillene bliver en sen aften opsøgt af Skaven. Den enlige rottemand beder dem ikke slå den ihjel, da den har brug for hjælp. Den klager gebrokkent over, at Halvbert har hans afdøde onkel udstoppet og udstillet i hans museum. Det er så op til eventyrene at, på en mere eller mindre subtil måde, skaffe den udstoppede slægtning tilbage til sin familie. Skaven kan naturligvis betale med et eller andet værdifuldt den en gang fandt i kloakken.
Reklamer