Så blev det 2015 og Sværd og Trolddom julekalenderen er kommet lidt på afstand.

Jeg synes, det var et kæmpe hit!

Der var mange der fulgte med og det var langt sjovere at spille og genspille disse klassikere, end jeg havde forestillet mig.

For skal jeg være ærlig, så var jeg inden december, lidt nervøs for, at det hele ville fistle ud omkring anden søndag i advent.

Men det gjorde det ikke! Og jeg må endnu engang smide håndtegn og rygklap ud til de folk der var med til at spille.

Derudover…

– Universet holder 100%. Allansia er et fedt sted at være på eventyr. Monstrene er et skønt mix af Russ Nicholsons snirklede orker og gobliner og fuldstændig bizarre mash up væsner. Og ofte er persongalleriet super fint – hvilket gør det ekstra trist, når folk som Throm og Mungo stiller træskoene.

– Der er ikke noget at sige til, at man (læs: jeg) droppede det med at spille med andet end 12/24/12 stats. Der er bare ikke fedt at få tæv i kamp mod sortalfer eller nekrotiske klatter, når man nu er helten. Og hele reglen med, at man mister 1 i HELD hver gang man rulle for egenskaben, er jo helt grel og slem.

– Men på den anden side, kampene gør det mere spændende. Der er klart en charme ved at kæmpe sig succesfuldt frem med lunkne stats og et drama i, at se sin UDHOLDENHED dale i kamp mod wimpy men godt rullende modstandere.

– Man forstår godt, hvorfor bøgerne er gateway til rollespil. For hvor kommer man hurtigt til at savne andre valgmuligheder, end dem bøgerne stikker ud. Led nu efter fælder, din tosse!

Højdepunkter: Det var fedt faktisk at klare sig igennem 3-4 stykker med succes. Ellers var det fedt at komme forbi Sortsand igen igen igen, Dybet var en cool og ret unik dungeon og  Dødens Amulet en glemt og overset perle. Questet som skovnisse var også en fed og stemningsfuld tur, og nok den mest maleriske og dramatiske, sammen med Amok-Væsnet.

Lavpunkter: Mest de steder, hvor man tidligt føler, at man er så meget på vildveje, at man aldrig kommer succesfuldt igennem. Her var De Magiske Masker slem og ditto Tronranerens Gift, som jeg havde større forhåbninger til. Og så bliver de der to sci-fi bøger bare aldrig mine favoritter. Og så den der fucking nedstyrtede ballon hos Troldkarlen. Fuck, der var nedtur.

Hvad nu?

Nu skal jeg holde lidt mere gang i bloggen og det kunne godt være med lidt mere Sværd og Trolddom materiale. Jeg tænker i morgen at lave en opsamlingspost, så man nemmere kan manøvrere rundt i de mange gennemspilninger, også dem der er lavet andre steder.

Derudover har jeg fået en ide til et brætspil, hvor man kæmper om tyve-magten i Sortsand. Sådan area-control-Euro-ressourcy men med masser af Sværd og Trolddom stemning og flavour. Det tror jeg kunne være sjovt.

Og skulle jeg få stampet en stabil rollespilsgruppe op i det midtjyske, kan det da være at jeg får mod på at spille Tyven med De Tusind Tricks igennem som kampagne. Henover julen havde jeg både den og Lav Dine Egne Eventyr udlånt – måske Kasper vil fortælle lidt om det?

