foto(45)Terninger: Skal det være episk, så lad det være episk. De to terninger er hentet i mine to røde D&D æsker, en fra den danske (den røde) og en fra den engelske (den sorte).

EVNE: 10 / UDHOLDENHED: 23 / HELD: 11

Og det skete i de dage, at en gut ved navn Drek lod fortælle, at de kaosfødte skabninger ville atter fødes og hærge på Titan.

Vi lader som om vi klarede os igennem Heltenes Prøve og har nu investeret vores præmiesum i en solid hær, tællende 100 krigere, 50 dværge, 50 alfer og 20 riddere – yes, det er race-as-class der her. Og det passer perfekt med, at Skyggedjævlen Agglax er på fremmarch i Allansia med sin hær ad udøde (senere vil det vise sig, at hans hær i langt højere grad består af orker, trolde og gobliner, men skidt med det).

Vi booker lejde med Den Flyvende Peberfugl og sejler op ad floden Kok mod byen Zengis. Her støder vi på en tønde med æbler (som en gut på Facebook tidligere på måneden afslørede er giftige!), bliver overfaldet af flodpirater, som vi lokker i en fælde og efterfølgende hverver 10 pirater til vores hær. Yderligere 10 soldater joiner, da en flok nordboer, ledt af vikingen Laas, bliver hyret. Vi samler også en guldnøgle op fra et forbiflydende lig og spotter en tønde med nummeret ’222’ på siden. Vi får pareret endnu en flok flodpiraters angreb og kommer frem til Zengis uden store problemer.

Her smutter jeg ind alene for at samle info om Agglax og eventuelt hverve nogle flere folk. Allerede inden jeg kommer ind til byen finder jeg en guldring, som jeg dog må battle en øksemand for. Inde i byen taber jeg først, i et forsøg på at stampe krigskaptal op, en tærteædningskonkurrence og besøger en kro, hvor et par vagabonder fortæller mig, hvor Agglaxs hær er og at jeg nok bør opsøge Oraklet, for at få hjælp til at overvinde ham.

Nede i en gyde bliver jeg overfaldet af kloakgobliner, som dog ikke giver meget modstand til betvingeren af Dødens Labyrint. Min nysgerrighed trækker ned i kloakken, hvor jeg møder en dusørjæger, der trawler efter gobliner, 5 guldstykker for hvert par goblinører, og da jeg så har skaffet ham 10 guldstykker, fortæller han mig, at Oraklet findes i Stjernestenshulerne. Perfekt.

Inden jeg forlader byen når jeg også at rekruttere ”Max’ Desertører”, en flok lejesoldater ledet af kvinden Max, der måske nok burde arbejde på deres branding, med det ringe navn. Og hov, jeg tamper også en hamskifter der er ved at flænse i en dværg. Det giver en healende pille og et messingnøgle med tallet ´45´indgraveret.

OG jeg når at købe et kænguruagtigt væsen der kan gøre mig usynlig og overnatte hos en tidligere kaptajn, der fortæller mig en laaaang historie om hans gamle skib og besætning og giver mig et sejere sværd.

Ud til hæren og videre, hvor min næstkommanderende for øvrigt hedder Lexon, og afsted.

Nu skal vi vælge retning og jeg kan ikke helt gennemskue, hvad det rigtige er at gøre, i forhold til, hvad vagabonderne og dusørjægeren fortæller mig. Og mit eksemplar af Den Store Monsterbog, hvor der er et kort over Allansia, ligger inde på værelset hvor datteren sover. Så jeg drager mod Djævleskoven, som helt sikkert blev nævnt.

Her render vi på en af Agglax tjenere, en Stendæmon, der desværre får et hug ind og derfor begynder at knuse at mig. Heldigvis har jeg stadig, åbenbart hammerbevæbnede, dværge i min hær og de får knust dæmonen – det koster mig dog 2 EVNE.

Videre igennem skoven og vi befrier et par dværge fra et kompagni hobgobliner (første brug af bogens regler for slag!). Ud fra hukommelse undgår jeg et par nasty happening (lad være med at hent kisten i den plumrede sø og lad være med at samle skumle dukker op!) og får at vide, af en gammel kone, at jeg skal drikke gudernes vand, whatever that means.

Så kommer vi ud af skoven og rammer en kløft med en smal bro. Den er bevogtet af fem hvide riddere, der kun vil lade mig ride over, hvis jeg svarer på en gåde. (Hint: svaret er Yastromo – hvilket jeg også skræmmende nok kunne huske!). Det svar bliver de så imponerede over, at de joiner min efterhånden imponerende hær.

En natligt run-in med en varulve tackles nemt, da ham der viking-Lass forærede mig en Yeti-tand og så…

Dukker Agglax’s hær op i det fjerne. Fuck. Jeg har hverken drukket vand eller snakket med oraklet. Here goes nothing.

Først må mine alfebueskytter skyder sig igennem en flok flyvende djævleunger. Så må mine riddere i aktion mod kaoskrigere, hvor de hvide riddere selvfølgelig gør hele forskellen, og så starter selve slaget, hvor jeg på heroisk facon hugger mig igennem både orker og trolde, inden Lass må springe til, da en kampsten er ved at ramme mig. Godt man har rekrutteret seje folk. Jeg dropper et par gobliner, inden jeg når frem til Agglax, der sidder i zin zombie-bårne bærestol (Hvad er det med Sværd og Trolddom-skurke og bærestole??!).

Har jeg et krystal?

Nope.

Så sender Agglax en dødsstråle i mod mig og Allansia er screwed. IGEN!

Du har ødelagt julen, Ian Livingstone.

Jeg kunne huske overraskende meget fra den her bog, der er den eneste jeg selv købte som teen. Og jer er enig med Johs, den er rigtig fed. Og vildt meget sværere end jeg huskede den! Jeg troede virkelig jeg var på rette vej. Solid hær, de særlige tropper jeg vidste jeg ville få brug for og lommerne fulde af nummererede trinkets.

Og masser af basis for at råbe af de muligheder bogen tilbyder! Hvorfor vælger jeg at gå i clinch med Agglax når nu jeg ved, at jeg ikke har de ting der skal til for at slå ham? Kunne jeg ikke være reddet i modsat retning og kæmpet en anden dag? Hvor svært kan det være, at finde de der Stjernestenshuler!?!

Oh well. Et tjek på nettet fortæller mig, at jeg alligevel havde misset et vitalt clue inde i Zengis, hvor jeg ellers synes jeg var vildt grundig. Og Oraklets labyrint er fyldt med instakills.

Det var det. 24 Sværd og Trolddom spillet igennem på 24 dage.

Tak til at der har læst med og ekstra mange props til Peter, Jean, Mads, Nis, Mette, Kasper, Piotr, Morten og Troels for at spille med og gøre hele projektet sjovere. Og Oliver for det fantastiske karakterark (ps. Bernard ønsker sig en ork – no pressure 🙂 )

Jeg samler op på dem en af de nærmeste dage.

Reklamer