Endnu en Sværd og Trolddom julebonus. Master of Chaos købte jeg billigt på Ebay, fordi jeg så den beskrevet som havende en fed bybeskrivelse, ala Tyvenes By, og Ashkyos, hvor mange af tingene sker, har et kraftigt snert af Narzula City, hvilket er fedt. Den er nummer 41 i den originale Fighting Fantasy serie og fra 1990.

Selvom om alt på forsiden skriger Steve Jackson og Ian Livingstone er der faktisk ikke skrevet af dem, men derimod af Keith Martin, der også står bag de næste to bøger i julekalenderen, Sjælesamlerens Ø og Vampyrens Slot. Keith Martin er for øvrigt et pseudonym for den forholdsvis kendte rollespilsdesigner Carl Sargent, der stod bag en masse Greyhawk, noget WFRP og Night Below-kampagnen, inden han forsvandt (ud af miljøet) under mystiske omstændigheder.

foto 4Terninger: To mere fra Dragons Lair, der har ligget i min jakkelomme siden årets Fastaval.

EVNE: 11 / UDHOLDENHED: 18 / HELD: 9

Troldmanden Shanzikuul, The Master of Chaos, har fået fat på en Staff of Power. Fra sin base i The Chaos Pit i den sunkne by Kabesh er han parat til at slippe kaos og mutationer løs på hele verden. Vi må afsted.

Eneste problem er, at vores troldmandsvenner ikke sådan rigtig kan sende os derned og de eneste der sejler mod kontinenten Khul, hvor Kabesh ligger, er pirater og andet utøj. Så vi bliver, meget mod vores vilje, forklædt som slave og smidt ombord på The Diablo som slave. Uden sværd. Uden lædervams. Uden forsyninger.

Til gengæld har vi mulighed for at vælge tre skills. Vi snupper blindsight, Acute Hearing og Move Silently.

Og så begynder UDHOLDENHEDEN ellers bare at rasle ned. Der er pisk og dårlig mad og på meget uheroisk vis, men med missionen for øje, kommer jeg hverken andre slaver til undsætning eller forsøger at overmande den fordrukne hovmester. Jeg overhører dog noget snak om et sortalf der er ombord. Jeg holder hovedet nede og tager mine tæv indtil der er mulighed for at komme kaptajnen til undsætning, da en tentakel er ved at trække ham overbord. Så få vi flere privilegier og bruger dem pronto til at stikke af sammen med en medfange. Vi snupper en redningsbåd, sejler ind Khuls kyst og byen Ashkyos, hvor vi sælger båden og siger farvel.

Her i byen skal vi nu samle udstyr til at rejse gennem The Chaos Waste og til Kabesh. Der er brug for våben, forsyninger og gerne noget rejsehjemmel. Derfor skal vi bruge nogle guldstykker. De er svære at skaffe uden at være lyssky eller vække opsigt, så imens vi går rundt i byen opbygger vi NOTORIETY. Når den rammer 8, bliver vi losset ud af Ashkyos og er tvunget videre mod Kabesh. Indtil da, kan vi med ret stor frihed cirkle rundt mellem byens forskellige nabolag.

Der er en anderledes og meget fin måde at udforske på.

Jeg starter i slummet og smutter på kro, hvor jeg hooker op med et par ondskabsfulde gnomer, der efter jeg har blanket dem for 2 guldstykker, tilbyder mig et job. De har brug for hjælp til en omgang ligrøveri og jeg er klar. Igen, i en god sags tjeneste selvfølgelig. Det går også meget godt og efter vi har tømt et mausoleum dukker deres skumle bagmand, en necromancer op. Han betaler mig 5 guldstykker, men så får jeg alligevel moralsk kvababbelse og beslutter mig for at tæve ham. Det lykkes og jeg får fingre i en jernnøgle.

Så shopper jeg sværd, læderrustning og rygsæk inden jeg overfalder en snigmorder i fuldt dagslys. Det giver mig 8 guldstykker, men også 3 NOTORIETY! I forvejen har sværd og læderrustning giver mig 2, så jeg må fare med lempe herefter. Jeg stopper et æsel og derefter en lommetyv, hvilket giver lidt mere guld på kontoen. En fordrukken handelsmand tilbyder mig at købe et desmerdyr. Det kan jeg ikke stå for, og sandelig om ikke det viser sig at være et talende af slagsen ved navn Lindhard Jesper. Den bringer meget glæde og mere guld, inden jeg med 7 i NOTORIETY og en nyindkøbt kamel, beslutter mig for at komme afsted mod syd. Først til byen Rahasta og derfra videre til Kabesh.

Rejsen går meget ud på at holde styr på, hvor mange forsyninger jeg har og få skade, fordi jeg ikke fik købt en STAMINA amulet. Og så er det tydeligt, at vi er på vej ind i fantasy-Tjernobyl. En Chaos Manticore, en mutant skorpion og en mutant ork kommer det til kamp med. Sidstnævntes liv skåner vi, fodre ham af og så giver han et par gode råd om Kabesh. Jeg finder også en sølvamulet med 29 stjernearme. Husk det tal.

Så når jeg frem Rahasta og smutter først på kroen, hvor det at flashe necromancerens nøgle er nok til at skræmme de lokale bølle væk, og derefter overnatter vi fredeligt hos nogle folk som Jesper kender. Ren mangust-baseret luksus.

Så tanker vi flere forsyninger og bevæger os mod syd, hvor vi først render på en flok nomader, der er på jagt efter deres hellige orb. Hvis jeg finder den, vil jeg blive belønnet (her stikker bogen mig et nummer, jeg kan hoppe tilbage til, hvis jeg finder kuglen). De beholder dog også mit kæledyr.

Så rammer vi Kabesh, der ligesom Ashykos, kan undersøges del for del. Dog kan man kun besøge hvert sted én gang. Vi finder først den just nævnte orb (og bliver belønnet med bla. en magisk scimitar), så render vi på en Kanestin, som vi vist nok hørte omtalt tilbage i Ashkyos, som lidt af en skurk. Han er på jagt efter en bog og vil godt fortælle hvor indengangen til kaospitten er, hvis vi finder bogen til ham. No worries, han ved sågar hvor bogen er og alt det kræver, er tampning af et par skeletter og lidt dårlig samvittighed over, at overlade tryllebogen til en skurk. Han fortæller også, at vi skal bruge en metalfakkel fremefter, så den finder vi også inden vi smutter til stedet hvor indgangen er.

Ned i The Chaos Pit, hvor vi ved hjælp af metalfakkel og det tidligere nævnte sølvsmykke hustler os frem til Shanzikuul himself. Han er en unge smuk mand, ikke ulig Zagor, og tilbyder os magt og tigerdamer, hvis vi slutte os til ham. Vi siger nej tak ved at liste hans magiske ring af fingeren, der sker ved det første ”3D6 og kom under din EVNE”-rul jeg har oplevet i en Sværd og Trolddom bog. Men det lykkes og jeg er på +2 EVNE (og det er oven i +1 fra magisk scimitar), så jeg er på EVNE: 14 og Shanzikuul er oven i købet på -2 EVNE, og vi mødes derfor med 14 mod 11 i respektiv evne. Han får mig dog stadig ned på 6 UDHOLDENHED inden han er besejret. Så da jeg får mulighed for at bruge 30 sekunder på noget efterfølgende, og der er en række muligheder (inkl snup hans ring, men det har jeg jo gjort), så propper jeg mig med forsyninger, sekunder inden sortalfen Naas kommer hejsende ned fra loftet, opsat på at snuppe den nyligt lediggjorte Staff of Power. Vi krydser klinger (jeg med munden fuld af mad) og han må også bide i ørkensandet og jeg bliver gelejdet til 400!

Fantastisk! En overraskende nem bog. Hele den mere løse exploration var spændende og der var ikke nogen tidspunkter, hvor jeg fornemmede, at jeg ville strande, hvis ikke jeg havde en særlig genstand. Måske næsten lidt for let – men 11+ EVNE gjorde mange ting lettere, og de andre traits blev ikke testet meget. Og så tror jeg, jeg traf et par gode valg i byen, med at nakke necromanceren, få fat i Jesper og en kamel og IKKE blive brændemærket i panden som kriminel. Det blev der spurgt til mange gange. Og så har jeg tydeligvis misset ham sortalfen undervejs, for det var tydeligt, at slutningen lagde op til mere genkendelse, da han kom svingende ned.

Senere i dag tackler en ny gæsteblogger Sjælesamlerens Ø. Stay tuned.

