Mads Brynnum har julet lidt ekstra til bloggen og kastet sig ud i en aftale med Føderationen af Euro-Amerikanske Rebeller, en af de Fighthing Fantasy bøger der aldrig blev oversat til dansk.

20141220_090307Terninger: hvide med skarpe hjørner.

EVNE: 12 / UDHOLDENHED: 22 / HELD: 12

Jeg er The Silver Crusader – oprindeligt resultatet af et genetisk eksperiment, men nu en vaskeægte superhelt. Og til forskel fra normale Fighting Fantasy bøger har jeg to mål. Dels skal jeg finde ud af hvor F.E.A.R.’s (Federation of Euro-American Rebels) hemmelige møde er, og dels skal jeg samle heltepoint ved at gøre helteagtige ting som at fange skurke og redde civile. Så verden skal reddes fra superskurke, mens det sidste er en slags score så man kan forsøge sig med bogen flere gange efter man har løst den. Men der er mere. For det første må jeg ikke slå dem jeg slås mod ihjel. Jeg skal have dem ned på 1 eller 2 Udholdenhed for at uskadeliggøre dem, men hvis de lander på nul mister jeg heltepoint. Sjov idé, men lidt mærkelig regel – for jeg tænker at man altid giver to i skade og jo bare kan lade være med at bruge sit held i kamp. Den anden nye regel er at jeg skal vælge en af fire superkræfter; superstyrke (og evnen til at flyve), energistråle, PSI-kræfter eller et bælte fyldt med teknologiske gadgets (hvordan genmanipulation har givet mig det ved jeg ikke, men jeg tænker at det er på samme måde som edderkoppebiddet gør Peter Parker i stand til at opfinde den netvæske alle ingeniører sukker efter). Jeg vælger PSI-kræfter, og med evnen følger nogle specifikke spor om navngivne superskurke (de andre evner har andre spor). Jeg ved noget om Tiger Cat, Tormentor, The Ice Queen og dr. Macabre, så jeg er klar til at fange skurke. Ikke mindst fordi jeg har slået en imponerende stats.

Dagen starter med at jeg følger efter en politibil ned til en park hvor det viser sig at et bestialsk mord har fundet sted. Offeret er industrimagnaten Wayne Bruce (sic) og jeg prøver at forhøre mig hos hans kone. Men selvom der ikke er nogen kærlighed mellem dem længere har hun intet med dem at gøre, forsikrer mine mentale kræfter mig om. Så den sag må jeg overlade til politiet.

På vej videre ringer mit crime watch ur – en smart anordning der gennem et sidekick alarmerer mig om crime about to happen. Og sørme om der ikke er to sager på en gang; en i lufthavnen og en på et laboratorium. I de her terrordage tænker jeg at lufthavnen nok er vigtigst, så der iler jeg ud. Og heldigt, for det viser sig at en superskurk – Tormentor – har taget et helt fly som gidsler og nu flyver rundt med dem. Det er vist noget med en Susan som har fået ham til at gå amok, men jeg ved ikke hvem hun er, så jeg forsøger mig i stedet med mine PSI-kræfter. Tanken er at få fat i en ombord på flyet som jeg kan styre og overmande skurken, men det går spektakulært galt. Han tror at jeg er en guddommelig stemme og botcher det fuldstændigt. Resultatet er at flyet styrter og alle ombord dør. Jeg lister lige så stille af og tænker åbenbart ikke mere på det. Jeg har – og det er nok ikke en overraskelse – endnu ikke fået nogle heltepoint.

Min chef er rasende over jeg er for sent på den og sender mig hjem resten af dagen uden løn – Silver Crusader er åbenbart ikke i fagforening. Jeg vil gerne bruge mine PSI-kræfter til at få ham til at glemme min bommert, men den mulighed giver bogen mig åbenbart ikke.

Nå, men intet er så galt at det ikke er godt for noget, så jeg smutter sgu en tur i tivoli – man kan jo godt have brug for lidt sjov efter at have været skyld i et flystyrt og talløse døde. Her kommer jeg på sporet af The Prankster, men finder ham ikke i spejlkabinettet som jeg havde håbet. Han lyder ellers som en skurk jeg måske ville kunne klare. I stedet tager jeg en tur i rutchebanen hvor jeg heldigvis redder en pige fra at falde ud. Så nu har jeg da lidt heltepoint.

Jeg kan stadig ikke helt bære at tænke på flyet, så jeg smutter i teatret. Her går det hverken værre eller bedre end at starletten bliver bortført af en slangelignende skurk. Jeg løber backstage for at finde ham, men han er væk. Superskurke 4, Silver Crusader 0 og jeg ved stadig intet om F.E.A.R.’s møde.

Næste dag er en stille dag så jeg når på arbejde. Meget stille. Faktisk så stille at jeg lige skifter til mit superhelte tøj og smutter ned på stationen for at høre hvorfor der er så stille. Og det er de glade for. Det viser sig nemlig at der har været fangeflugt fra fængslet, og at en abelignende mand er gået amok på hospitalet. Jeg genkender navnet på en fangerne takket være mine start-spor og ved at det er dr. Macabre som nu er fri. Og han vil gerne forsyne sig fra en drugstore, så jeg smutter straks ud i indkøbscentret for at stoppe ham. Eller, teksten spørger om jeg vil gå ud og shoppe hvilket er en meget sjov måde at få dig til selv at tænke over dit spor på.

20141220_090345 Og ganske rigtigt, den onde doktor er i gang med at plyndre biksen sammen med et par af sine skabninger – en fire-armet mand og en minion med tigerhoved. Men jeg har jo PSI-kræfter, så jeg får magten over dr. Macabre og gennem ham også over hans skabninger. Altså lige indtil vi er på ved ud af butikken hvor de pludselig vrister sig fri at mit mentale greb og flår mig i stykker. Og vel at mærke ikke fordi jeg fejler et terningslag, men bare fordi PSI-kræfter åbenbart ikke virker mod dr. Macabre. En ret ond fælde taget i betragtning at det er de kræfter som åbner for sporet i første omgang. Damn you, Steve Jackson! Damn you to hell!

