Gæsteindlæg – det er Troels Barkholt der først er sluppet løs i Sortsand.

Tyvenes Lærling 1

Terninger: To helt uprøvede men autentiske Roskilde Festival Terninger (der tydeligvis er snydeagtige og skal med mig, næste gang jeg skal rulle et D&D-skema).

EVNE: 12 / UDHOLDENHED: 21 / HELD: 12

I Sortsand skal jeg bestå min prøve i Tyvenes Lav. Jeg er nemlig Tyvenes Lærling. Jeg får herremeget udstyr (som aldrig bliver nævnt igen), et par særlige evner (jeg vælger Finde, Hemmelige Tegn og Dirke Låse) samt en Lykke-drik (der giver mig mit oprindelige held +1!) og nogle guldstykker. Min prøve er, at jeg skal stjæle den kostbare juvel Basiliskens Øje fra købmanden Messing inden natten er gået. Jeg får at vide, at juvelen er gemt uden for byen og bliver sendt afsted.

Jeg starter med at drøne rundt i Løkken, kvarteret rundt om Tyvenes Lav, og lede efter rygter. Jeg giver en tigger en guldmønt og får til gengæld et reb med en entrekrog (tiggeren har ingen ben, så jeg forstår godt han ikke har noget at bruge rebet til). På kroen Rotten og Fritten vinder jeg lige 10 guldstykker i et spil stikfinger og bestikker kroværten. Han kan fortælle mig at Messing har en mønt som mærke og at han bor på hjørnet af Kortgade og Agergade. Krofatter tegner et tegn med øl på bordet og fordi jeg har valgt evnen Hemmelige tegn, forstår jeg at han tester om jeg er medlem af Tyvenes Lav. Det er jeg, hvilket jeg viser ved at skrive tilbage i ølskum på bordet. Det giver mig et par spor mere. Messing har et pengeskab, der er helt umuligt at dirke op, og kræver 2 nøgler for at låse op. Af de to nøgler har Messing altid den ene på sig. Jeg forlader kroen og besøger Madame Star, der godt vil spå mig for to guldstykker. Hun kan fortælle mig at jeg skal lede både på et arbejdssted og et sovested, for at klare min opgave.

Så ved jeg, at jeg har brug for at besøge både Købmændenes Lav. På markedspladsen er der en lysning, hvor jeg bliver overfaldet af en Ligæder. Mine overlegne kampevner får hurtigt gjort det af med den og jeg kan score 2 guldstykker og en dolk fra liget, den var ved at spise af.

Der er en vagt ved indgangen til Købmændenes Lav, så jeg sniger mig rundt om bygningen. På vejen rundt, bliver jeg overfaldet af 7 landevejs(baggårds?)røvere. Heldigvis er der kun en af dem, der vil slås med mig. Han har en kæmpe kæde, men jeg har stadig 12 i evne og tæsker ham nemt. Derefter kan jeg storme forbi de 6 resterende og stikke af. Nu oplever jeg så det mærkeligste indslag i mit eventyr. I en sidegade ser jeg nogen (som jeg ikke får at vide hvem er), der springer til side for en regn af pile (som jeg ikke får at vide, hvor kommer fra), selvom jeg tidligere har fået at vide (får jeg altså at vide nu) at det skulle være et umuligt trick. Efter dette intermezzo, vender jeg tilbage til Købmændenes Lav.

Fordi jeg har et reb med en entrehage kan jeg kravle op på taget. Der ligger desværre glasstumper på taget, der skærer rebet over, men jeg er heldig og får grebet fast i tagkanten. Jeg skærer mig på glasstumperne og mister et i evne og et i udholdenhed. På taget overfaldes jeg af en gargoyle. Jeg tror jeg kan gøre det af med den, men ak og ve, jeg har ikke noget magisk våben, så jeg kan ikke skade den og må flygte ind igennem et tagvindue.

Gargoylen følger heldigvis ikke efter mig, så jeg har tid til at finde en fælde i den gang, jeg er landet i. Jeg finder også en dør med en mønt på. Aha! Det er jo Messings mærke, så den dør dirker jeg op. Jeg tømmer skrivebordet på kontoret og finder både en nøgle, et skøde på Kæmpehøjen og et brev fra troldmanden Brabantius, der åbenbart har installeret et magisk alarmsystem i bygningen på Kæmpehøjen. På kontoret er der også en kæmpe jerndør, som jeg får dirket op efter et ekstra svært (-2) evnerul. Da jeg kommer ind i boksrummet ved jeg heldigvis, fordi jeg har den særlige evne Finde, at nogle folk bygger falske(!) boksrum, der bare er fyldt med fælder for at gøre tyve til hakkekød, så jeg skynder mig ud igen og sætter kursen mod Messings hus.

På vejen derhen kæmper jeg med to byvagter. De bliver hurtigt overvundet. Jeg finder nemt huset, fordi der er et stort mærke af en mønt på det. Hoveddøren kan nemt dirkes op. Ind i huset og op ad en trappe finder jeg et kontor. På det kontor finder jeg en papirkniv af sølv (som er 5 guldstykker værd) samt et pengeskab! Jeg ved jo egentlig godt, at jeg burde have to nøgler, men tænker at jeg måske kan dirke pengeskabet op alligevel. Det skulle jeg dog aldrig have forsøgt, for en skjult slange bider mig i hånden og jeg mister 4 udholdenhed. Efter den fadæse lister jeg mig ud på gangen igen, for at se, om jeg ikke kan finde et soveværelse. Det kan jeg heldigvis. Desværre har jeg dog hverken Liste eller Skjule, så Messing vågner og råber på hjælp, så jeg må flygte.

Jeg beslutter mig nu for at se om jeg har fundet nok spor til at finde Messings skjulested uden for byen. Som nogen kan se, er der blevet hjulpet lidt vel meget. Jeg synes dog at jeg godt må tage til Kæmpehøjen, da jeg trods alt har fundet et spor, der fører derhen.

Tyvenes Lærling 2Jeg har igennem eventyret fået to tal. Desværre skal man have fundet tre, så jeg bliver sendt tilbage til 1 og må starte forfra. Det tror jeg bliver næste år…

Stay tuned. En ny lurifax slippes løs i Sortsand senere…

