Frygtens FantomerTerninger: 2 styks købt i Dragons Lair på årets Fastaval, da jeg skulle brug dem til Stefans I Damptripodernes Skygge, og havde glemt mine egne.

EVNE: 12 /UDHOLDENHED: 20 / HELD: 11 / KRAFT: 11

Så er det nissetid – hvilket jo passer perfekt til december. Der er dog ikke megen hygge over Frygtens Fantomer, der hele vejen igennem er udstyret med Ian Millers foruroligende og snirklede tegninger.

Mørkets Fyrste Ishtar er løs og vil erobre verden med sin hær af vanskabte drømmevæsner (hence Frygtens Fantomer) – for det er det grumme ved ham – han hærger både i drømme og virkeligheden (derfor har vi KRAFT, der er en slags kombineret EVNE/UDHOLDENHED i drømme – men som dog kan stige til over startniveau).

Vi er en nisse fra Affenskoven (kendt som hjemsted for tigere) og vi må drage ud mod Ishtar. Det starter i den rolige del af skoven, hvor vi render på nogle skræmte rejsende, en elg og et vildsvin. Undervejs sover vi ind imellem og ser her en del syner og drama. Det gør, at vi stiger lidt i KRAFT.

Stemningen er fed og lidt syret, hvilket matches af illustrationerne.

foto 2(6)

Der kommer mere grum aktion, da vi når frem til den del af skoven som Ishtar er begyndt at korrumpere. Teksten er god og fomidler fint den rædsel vores lille vegetariske nisse oplever, når han ser tohovede sjakaler og monsteragtig efeu.

Vi hugger os igennem en slamsuger inden vi gennem et tornekraft finder en hytte beboet af en gal eneboer*. Vi stryger ham med hårene, han har en tohåndsøkse, og først da han virkelig begynder at blive crazy, finder vi sværdet frem og forsvarer os. Hos ham finder vi en klump rav med et nummer på. Vi er også blevet mindet om, at notere både antallet at takker på et gevir og antal grene på en sølvgren ne. Så lige nu har vi tre ”særlige” tal.

Vi kæmper os igennem en flok sortnisser og en transformer forklædt som hjorte, inden vi når til Ishtars Huler. Her forklæder vi os som sortnisser og sniger os ind i mareridtet. Bogen tillader nu, at vi hopper mellem drøm og virkelighed, ved at trække 20 fra/plusse 50, ved særligt markerede afsnit. Jeg holder mig generelt til virkeligheden – hvilket viser sig at være en dum ide.

Mest spøjse sted er en række døre med tallene 11, 22, 33, 44, 55 og 66 på, hvor man skal rulle tallet, før man må forsøge døren. Efter et par døre, og rigtig mange rul, dropper jeg dem og kaster mig videre.

Jeg kommer frem til Ishtars næstkommanderende Morfeus (oh yes) og må i virkelighedsmareridtskamp overvinde ham. Det går lige og jeg skal nu vælge om jeg vil forsøge at gå op i mod Ishtar i enten drøm eller virkelighed. Jeg prøver først drøm. Desværre er min KRAFT ikke de påkrævede 22, men ”kun” 19, så bogen sender mig i stedet til den virkelige verden. Her skal jeg ligge de ”særlige” numre sammen og så hoppe til de afsnit og se om de giver mening. Det gør de desværre ikke på trods af at jeg har tilføjet både en nummeret skål og en tal-markeret hyldegren til mit arsenal.

Så Ishtar dukker op, ligner en krokodille med gedehoved, og flår mig i stykker.

Stakkels nisse.

Rigtig god og stemningsfuld bog – faktisk så spændende, at jeg glemte at tage grundige noter. Trackback afslører, at jeg manglede en krystalkugle. Alternativt kunne jeg, ved at drømme noget mere, fået øget min KRAFT til 22 og så ville en kamp mod Ishtar været i semifair kamp. Oh well.

*Research bagud afslører, at vildmanden er tidligere eventyrer, der efter at have været faret vild i Zagors Labyrint, har trukket sig tilbage.

