foto(34)Terninger: Tid til at hive the big guns frem. 2 x Fastavalterninger.

EVNE: 11 / UDHOLDENHED: 21 /HELD: 11

Vi er nede i format. I Øglekongen Ø er det ikke verden vi skal redde. Det har vi indtil videre også været virkelig dårlige til. I stedet skal vi komme en gruppe kidnappede fiskere fra Østersbugten til hjælp. De er ført til Ildøen for at knokle i Øglekongens miner. Vi drager afsted sammen med vores gamle ven Mungo, hvis bror forøvrigt døde i Baron Sumkvits labyrint oppe i Fang. Den vender vi tilbage til…

Vi er ikke gået mange skridt hen ad stranden på Ildøen før en kæmpe krabbe dukker op og klosakser stakkels Mungo. Han er den første follower man har, og mister i Sværd og Trolddom-serien, og klart ham jeg husker bedst. Det er jo lige til at blive trist over.

For at ære hans minde går jeg stålsat videre og finder først en mystisk drik i bunden af en hytte. Den vil, måske, beskytte mig mod farlige planter senere. Den er dog ikke spor virkningsfuld da jeg bliver overfaldet af en kødædende plante der sugeflår 1 EVNE point fra mig.

Herefter fylder hovedjægere en del. Først må jeg hugge mig igennem tre styks ude i junglen og da jeg efterfølgende kommer til deres landsby, sætter jeg ild på en hytte. Det gør jeg for at distrahere dem så jeg kan redde en gut der står bundet midt i landsbyen. Det lykkes, men desværre får han et kastespyd i ryggen da vi stikker af. Jeg får hovedjægerne rystet af, men ende i sump til knæene og i kamp med en Slimslikker og får mig også pådraget en enkelt kæmpeigle. Jeg er allerede nu halvvejs igennem mine forsyninger og har endnu ikke set så meget som et øgleskæl!

Det fik jeg sagt for hurtigt. For nu dukker der en seks meter lang kæmpeøgle op. Den er dog forholdsvis nem at skaffe sig af med. Da jeg prøver at få en slurk vand fra en sø må jeg også tæve en spyttetudse men spotter også et skrin på bunden af tudsens sø. I skrinet ligger der et par støvler, en pose, en ring og en flaske. Jeg beslutter mig for at snuppe to af tingene. Første ting er en pose med uendeligt indhold (yay), den anden er en forvirringsring (-2 EVNE – buh). Fordi ringen er så ringe, snupper jeg sgu også støvlerne. De har ingen umiddelbar effekt.  Jeg priser mig her lykkelig for, at jeg valgte en EVNE-eliksir, som jeg drikker nu.

Jeg sniger mig videre, finder en tømmerflåde og stager mig videre indtil jeg kommer til en minelejr. Jeg kaster mig først over de øglemænd vagter, og finder tre nøgler på dem, inden jeg smutter ned i minen, hvor jeg overlister endnu et par øgler. Den sidste får jeg hjælp til af de dværgslaver han piskede og jeg har nu et mindre slave entourage med mig og lader dem ordne de næste par orkvagter vi møder. Herefter er vi pludselig tilbage på stranden med kæmpekrabben. Aaargh. Acid flashback.

Eller…

foto(35)Ok, så vi bliver i minen og befrier både mennesker og elvere og pludselig har jeg 63 soldater at tæve øglekonge med. Det er sejt og der er megen sang og glæde. En elver trækker mig dog til side og fortæller, at Øglekongen har en mystisk parasit, en Gonchong, der gør ham super magtfuld og i stand til at kontrollere sine styrke telepatisk. Hvis jeg skal af med øglekongen, skal den væk og den eneste der kan hjælpe med det, er en my(s)tisk shaman, der lever som eneboer på øen. Ham må jeg ud og finde. Uden min hær.

Jeg render her først på en bjergtrold og så en hulekvinde der kaster et spyd efter mig. I sidstnævntes hule er der noget rødt pulver som jeg smører i fjæset og det giver mig efterfølgende beskyttelse mod tankekontrol. Jeg finder også en besked fra shamanen om, at iføre mig en fjer i håret, hvis jeg kommer med fred.

Så med rød maling i ansigtet og fjer i håret, drager denne heltehippie videre.

Efter lidt mindre scafuffle kommer jeg frem til shamanen, der vil have mig til at bestå tre prøver, før han vil dele sin viden med mig. Ok så.

Der er seks mulige valg. Vi starter med styrke. Jeg skal løfte en stor sten. No prob.

Vi vælger så behændighed. Kast en kniv i en appelsin. Easy.

Som den sidste tager vi frygt. Shaman rører min pande og mit hoved fyldes med mareridt og rædsel. Et øjeblik. Jeg har jo rød maling i hovedet.

Så, nu vil han gerne hjælpe mig og fortæller, at jeg får brug for et ildsværd hvis jeg vil smadre øglekongen og hans gonchong og at han for øvrigt er bange for aber. Ildsværd burde jeg kunne finde på øglekongens borg, hvor de er skjult af magi og ligner rustne knive.

Jeg vælter tilbage ned mod min base og må undervejs lige nedkæmpe en mutantøglemand på en dinosaur. Jeg har nu meget få forsyninger tilbage. Jeg bliver dog beskyttet mod giftige plante af den væske jeg drak helt tilbage i starten. Jeg falder også over liget af en sømand, der har en abe lænket til sit håndled og snupper den med, inden jeg møder også en smuk vild pige med en sabeltandtiger i snor. Vi ender, heldigvis ikke i clinch.

Så er det tid til at charge øglefæstningen i et stort slag, hvor jeg ryger i kamp med endnu en øglemand. Desværre går kampen ikke så godt og siden jeg ikke besidder noget teksten kalder Valhallahornet, må jeg motivere mine mænd ved at smadre en kyklop. Efterfølgende er jeg på 12 UDHOLDENHED og har ikke flere forsyninger.

Lykken vender på kamppladsen og jeg når frem til borgen og smutter ind. Her møder jeg først en mand i åben celle. Nu en indrømmelse. Jeg kan huske, at han er bad news fra min gennemspilning for 15 år siden. Så i stedet låser jeg mig, med mine tre jernnøgler, ind i et våbenkammer og snupper et par rustne knive. Sagde jeg rustne knive?  Jeg mente selvfølgelig et ILDSVÆRD. Oh yeah. Oven i det drikker jeg vand fra en flaske jeg finder, selvom det lugter lidt muggent, og genvinder 2 UDHOLDENHED. Nu på 14. Jeg slipper for kamp efterfølgende, da et HELD-tjek lader mig ordne en to-hovedet mutant øglemand, der kom slæbende med en dværg. Jeg kan ikke dirke dværgen fri, men charger mod tårnet, hvor dværgen fortæller, at øglekongen er i gang med at anspore sin soldater.

Og der er han så. Øglekongen. Desværre taler bogens cover sandt, så der er også en sort løve imellem mig og hovedskurken. En sort løve med 11 i EVNE.  Den får mig så ned på 6 UDHOLDENHED inden den bliver pelset.

Men nu kører det.

Har du en abe på skulderen? Yup.

Er dit våben et flammesværd? Yessør.

Det betyder at jeg kæmper mod en Øglekonge med imponerende 6 i EVNE (og 15 UDHOLDENHED, dog). Der burde være en chance her…

Det bliver tæt. Han giver mig et tidligt hug og ruller derefter 12, som jeg heldigvis lige får modsvaret med en 7er for uafgjort hvorefter jeg runden efter afleverer banehugget.

Sådan. Med 4 UDHOLDENHED tilbage. Jeg har nu mulighed for at gennemsøge hans tøj, vende mig om og blive hyldet af mine tropper eller måske er det en god ide, lige at hugge snablen af den der gonchong? Det gør vi.

BOM – gå til 400!

Succes for første gang. Det var aldrig gået, hvis jeg havde haft mindre end 11 i EVNE. No way. Der er SÅ mange kampe i denne bog og mod EVNE 10+ modstandere. Tilgengæld er der ingen vilde gåder og der er adgang til både aben og ildsværdet selvom man ikke har fanget sporene om det. Dvs ingen store “Du har ikke x, derfor er du færdig”. Men det skal da ikke stjæle noget fra tilfredsheden over, at være kommet igennem uden snyd. Tak Fastavalterninger.

