Troldmanden fra IldbjergetTerninger: 2 helt almindelige hvide terninger.

EVNE: 8 / UDHOLDENHED: 16 / HELD: 8

 “Inde i Ildbjerget ligger Troldmandens fabelagtige skat gemt….”

Yes. Det er ren murder hobo grådighed der ligger til grund for den første mission udi Sværd og Trolddom.

Jeg ankommer til Ildbjerget og vælger at følge gangen mod vest. Jeg møder en række af Troldmandens minions, orker og gobliner, som bliver delvist listet forbi og pryglet. Blandt andet beslutter jeg mig for, ikke at gå i klinch med de fem fulde orker der sidder og smovser rottemavesuppe – der er mine stats ikke til. Det ses også i, at en ondskabsfuld orkhøvding får tilføjet mig en række drøje hug. De 10 forsyninger man starter med, bliver ret hurtigt sat til livs. Undervejs befrier jeg en tidligere eventyrer, der har været holdt som kæledyr af orkerne, finder en æske med en magisk bog om drageild og et skjold med en halvmåne på.

Der vandres rundt. Jeg er ved at falde i en brønd og tæver en ogre inden jeg render på en lille sirlig mand der bor midt i hulesystemet, sammen med sin lille gremlin/homunculus. Vi tager et spil terninger og jeg lænser ham for 5 guldstykker. Jeg har for øvrigt forinden fundet en kasse med 25 guldstykker, så jeg er godt kørende økonomisk.

Jeg kommer til et rum, hvor gulvet er fliser formet som stjerner og hænder. Jeg tripper over på stjerne-fliserne. Intet sker. Jeg samler et par nøgler op, blandt andet i en rum med giftgas, inden jeg kommer til en flod, hvor jeg, efter råd fra ham den befriede eventyrer, betaler færgemanden, hvad han vil have (3 guldstykker) for at sejle mig over.

På den anden side kommer jeg ind i et hulesystem, hvor jeg dog hurtigt bliver slået bevidstløs og vågner efterfølgende op i et rum, hvor der står fire zombier. Det kommer til kamp og mine ringe stats begynder nu at gøre nas. Under kampene med de sidste to levende lig er min udholdenhed på 2, hvilket betyder at et enkelt slag fra en høtyv eller en hakke vil betyde døden. Jeg klarer der dog lige og finder efterfølgende på et af ligene et bas ass magisk sværd (+2 EVNE!) og et sølv krucifiks, der hurtigt komme i aktion, da rummet fører ud i en krypt, beboet af en vampyr. Nyt rum med en ligæder afslører mere guld, et kort, der fortæller at stedet tilhører troldmanden Zagor og noget helligt vand.

Jeg når frem til en række labyrintiske gange, hvor der dukker omvandrende monstre op, hvis man leder efter hemmelige gange. Jeg render også på en minotaur, en flok hyggelige kortspillende dværge og labyrintinspektøren. Ja, der hedder han faktisk. Meget skønt og fornuftigt, sådan lige at have en pedel/bureaukrat til at holde styr på sine orker og gobliner.

Herefter går der virkelig meget labyrint i den. Rigtig rigtig meget labyrint. Jeg cirkler rundt og leder desperat efter en gang der fører ud. Det finder jeg, langt om længe og den leder ind i en dragehule. Heldigt at man jo lige har en magisk bog om drageild, så jeg slipper for kamp mod bæstet.

Gangen bag dragen fører frem til en rum, beboet af ingen ringere end Zagor, Troldmanden fra Ildbjerget. Fordi han er så bad, har man mulighed for at bruge noget af det udstyr man har fundet undervejs. Jeg satser på en usynlighedsdrik fremfor et stykke sødlig ost og sandelig om ikke det giver mig den edge i kampen som gør, at jeg faktisk får ham besejret!

Hurra. Så skal hans kiste bare åbnes. Jeg har fire nøgler med tal på og prøver et par kombinationer, der alle resulterer i giftgas og pilefælder, før jeg må erkende, at jeg mangler én af de rigtige nøgler.

Fordømt!

Så tæt på og så må jeg nøjes med de 46 guldstykker jeg har samlet op, et par sorte silkehandsker og selvfølgelig mit nye magiske sværd.

Så selvom jeg ikke nåede frem til 400, synes jeg det tæller som en halv sejr under Ildbjerget!

I morgen: ”Kaos Borgen”

