(Postet kortvarigt på FB – men det var sgu lidt langt)

Kære folk der snakker Fastaval og Bedste Spiloplevelse på selvsamme.

Husk, det handler ikke om at vinde.

Det handler om, at gøre mange rollespillere mega glade.

Når Facebook løber over med diskussioner om, hvordan ét scenarie kan vinde i forhold til et andet scenarie, så drukner det alle de gode oplevelser folk har haft, særligt med scenarier der ikke vandt eller var nominerede til noget.

Så kan jeg godt forstå, at det pludselig bliver intimiderende at skulle sende ind som debutant. For når the big guns (m/k) diskuterer på Facebook, så handler det pissemeget om at vinde.

Jeg havde fornøjelsen af, at vinde Ottoen for Bedste Scenarie med min Fastavaldebut (yay!) men fulgte det op med tre scenarier der ikke blev nomineret til en skid (buh!). Det, kombineret med dødsyge kommentarer fra dommere (I ved, hvem I er), gjorde at jeg næsten opgav at skrive flere scenarier. Så skrev jeg alligevel et mere, og så vandt jeg igen (huzzah!)

I år blev mit og Olivers scenarie (Paninaro, pænt awsome) fuldstændig forbigået af Otto-dommerne. Det blev jeg sgu noget overrasket over, fordi det kørte vildt godt (Delt 3. plads i det aktuelt meget debatterede ræs) og gjorde en masse nye ting, synes jeg selv. Jeg synes godt det mindst kunne have fortjent en nominering til Mads Brynnum-prisen.

Efterfølgende blev jeg også sur. Jeg sagde sågar nogle (halv)grimme ting til Mads og Tim (sorry!).

Men det er da totalt taberatigt; at blive sur over, at man ikke er nomineret til en gipspingvin. Særligt når nu ens scenarie har gjort vildt mange Fastavalgængere glade (Bedste spiloplevelsesprocent på 64,44444%, for dem der går op i den slags).

Det er det vi skal skrive og stræbe efter.

De mange gode spiloplevelser.

Fuck. Den forgyldte skarv.

Jeg anerkender fuldt ud, at Otto-konkurrencen har været med til at skabe den kick ass scenariekultur vi har i dag.

Men når vi pludselig bruger mere tid på at diskuterer, hvordan den skal deles ud, end vi gør på at skrive awesome scenarier, så er det et skråplan. Det er derfor, at jeg ikke tror jeg skal skrive flere scenarier til Fastaval, før der bliver holdt et Otto-frit år. Det synes jeg der godt kunne være brug for.

Hold øjnene på bolden. Hver gang der er én der vinder en Otto, er der 30+ folk der ikke gør. Deres scenarier giver også gode oplevelser. Det synes jeg vi glemmer, når vi sidder og udregner procenter og antal-scenarier-til-antal-Ottoer-ratio.

 

 

Og for the record synes jeg den nye måde at uddele Bedste Spiloplevelse på er rigtig fin… selvom den jo åbenbart altid bliver tweaket, så jeg lige netop ikke kan vinde 🙂

