Som tidligere nævnt, har jeg ikke de sidste numre af Fønix liggende. Hvorfor jeg ikke fik fornyet mit abonnement i 1998 er uvist. 3.G og noget med damer, er sikkert et godt bud.

Derfor overtager Thomas Jakobsen julekalenderens sidste to dage – tusind tak for det!

fønix 23For 39,95 kunne man i ´98 købe et Fønix, med en forside, der godt nok så kedelig og uinspirerende ud. I lederen skriver Sara Hald ”Ja, så er Fønix på gaden igen efter ikke så få strabadser. Der er kommet ny redaktion og et nyt look”. Og selvom jeg dengang fulgte meget med i den slags, og mere eller mindre kendte alle de involverede, så kan ikke lige huske, hvilken krise som det denne gang var at bladet overlevede. At Fønix fik navn efter en fugl, som er pokkers svær at slå ihjel og hele tiden vender tilbage fra døden, viste sig at være meget passende.

I bladet er der en del indhold, bl.a.:

  • Nyheder (lånt fra web-magasinet xkapist.dk som jeg var med til at lave) hvor der blandt andet står at White Wolf Game Studio har en krise og flere spil-linjer er lukket ned (Werewolf Western, Wraith, Changeling stopper) og der er ny version af World of Darkness på trapperne.
  • Trold kan tækkes. Et Warhammer Fantasy Roleplay scenarie af Kresten Osgood. Det er faktisk et udmærket og fint scenarie – men jeg syntes det er sjovt, at der er en bondegård med usle 28 m2 jord. Det er rimeligt meget mindre end min egen lille have i rækkehuset 😉 Det må være en slåfejl, for på en af de mange marker, ligger der et forbandet tårn. Scenariet er en lille sandkasse, med beskrivelse af landsbyen, en masse NPC’ere, nogle monstre der hærger på egnen og så en ’Dungeons’. Faktisk tror jeg, der er nogle ideer her, som jeg vil planke til mit eget rollespil, nu hvor jeg har læst scenariet igen.
  • Der er artikel om Knudepunkt, der dengang blev holdt på Tårnby Gymnasium. Tonen i artiklen er godt nok meget ’passive-aggressive’;

   ’Som den onde stedmoder…er Danmark nu trådt til som arrangørland, og tænk dig, her var interessen for dette storslåede, nytænkende og helt vildt fede og ganske 60’er-agtige arrangement egentlig ikke særlig stor’

’[arrangørerne] havde i deres iver måske glemt, at det vigtigste i Danmark, var det danske livemiljø’.

  • Interview med Richard Garfield, der dengang mest var berømt for at have opfundet Magic kortspillet. Interviewet handler mest om hvordan Magic kom til verden, og bringes i sammenhæng med nogle sider, hvor der Magic nyheder, ideer til decks og brev-konkurrence.
  • Artikel om soundtracks i rollespil med ideer til hvordan musik kan bruges i baggrunden til at skabe stemning.
  • En våbenguide for live-rollespilere. Det er vist noget om forskelle på gaffa og latex, men jeg må indrømme at jeg aldrig har fået læst artiklen… Tilgengæld er der et meget fint billede med en masse liverollespillere, der viser deres gear frem – og da jeg kender mange af dem på billedet, syntes jeg det er sjovt at se, hvordan de så ud dengang 😉
  • En oversigtsartikel der beskriver forskellige regelsystemer til fantast rollespil; AD&D (Avancerede fangekældre og drager), MERP (Middel-jord rollespil), Rolemaster (Rollemestger), Warhammer Fantasy Roleplay (Krigshammer fantasi rollespil). Oversættelserne er fra artiklen og den dag i dag, kan jeg ikke gennemskue om det er 90’er ironi eller oprigtigt ment.
