scan0007”Vupti, straks bliver alle de store sværd til symboler på det mandlige lem” (side 19)

Bom – så gik Fønix ind i et år og det skal fejres.

Det sker blandt andet ved, at layoutet shines lidt op og så beslutter man, af uransagelige grunde, at lave en indholdsfortegnelse, hvor tingene listes efter emner i stedet for den rækkefølge de kommer i bladet. Tilgengæld fylder den to sider. Two wrongs’n’all that.

Ellers møder man i Fønix #6 scenariet ”Skyggesider”, der er en forkortet, grænsende til amputeret, version af Ask Aggers ”Sea of Darkness”, som jeg spillede på Spiltræf X tidligere på året. Scenariet er sådan set fedt nok og Casper Vangs tegninger ace, men det bliver aldrig rigtig fedt uden de til scenariet-tilpassede spilpersoner.

“Skyggesider” står noteret som eneste scenarie, men faktisk er der et mere. ”En Røverhistorie”, der er ret fremragende. Skrevet og illustreret af Palle er det velsagtens det, som man i dag vil beskrive som encounter. En bande af røvere, deres tilholdssted og deres taktik i kamp. Det er fedt fordi røvergruppen er super fedt og nuanceret beskrevet – rent spilperson-materiale – og fordi røverne benytter sig af lusk og list. Desuden slår artiklen ned på et af de problemer der går igen i næsten alle udgaver af D&D – det at en armbrøst er et spilteknisk ringe våben. Det tager lang tid at lade og giver (for) lidt i skade. Det prøver disse fire side at gøre op med. ‘Røverne bundet op på Krangor, men kan uden problemer bruges andre steder.

Ellers er der artikler om smertensbarnet Sleipner, brug af drømme og symbolik rollespil og om seje handouts, Min Højre Storetånegl, skrevet af et idag byrådsmedlem i Aarhus.

Jeg har ikke rigtig noteret det tidligere, men Fønix bruger også spalteplads på diverse ikke-rollespil, hovedsageligt Games Workshop ting. I dette nummer er der en artikel med regler for cirkusartister til brug i Warhammer Fantasy Battle. Det er en sjov ide, selvom jeg mindes at mine WFB-spillende venner ikke mente fgurerne, der tæller knivkastere, freakshow og akrobater, havde en styrke der gjorde dem brugbare. Tilgengæld har artiklen, og ikke mindst Jesper Ejsings tegninger, givet mig lyst til at lave en Carnivale-style Warhammer rollespilskampagne – det vil jeg faktisk vildt gerne!

