I ved godt, at hver gang jeg skriver, at nu skal jeg købe mindre rollespil, så lyver jeg lidt for mig selv. for selvom jeg prøver at skille mig af med mit ubrugte, og vil-aldrig-blive-brugt, rollespil så dukker der jo løbende interessante kickstarters og gode røvekøb op.

Senest har det dog hovedsageligt været brætspilslageret der er blevet fyldt op, blandt andet en del ældre bizarro spil (Highlanders eller Mouse Chaos, anyone?) og et ordentligt stash klassiske Eurogames (Samurai, El Grande og Tigris & Euphrates) til en under 100 kroner all’n’all.

Sjovest er dog et svensk stykke fantasy brætspil.

Lige nu sker der en masse omkring en 25-års jubilæums udgave af HeroQuest, der var på kickstarter og så blev trukket (midlertidigt) ned igen pga. noget med rettigheder.

Drakriddarna ligner HeroQuest en del, ikke mindst i figurernes design, der ligger rigtig tæt på Games Workshop. Samtidig er der en smidighed og dynamik i spilbrættets opbygning, som sagtens kunne have inspireret designerne hos Lego Heroica.

Drakriddarna 1Spillet er udgivet af Target Games, der hænger sammen med Eventyrspel, der jo er firmaet bag ikke mindst Drager og Dæmoner. Det er ret tydeligt, at de har tænkt Drakriddarna som en gateway-spil over i rollespil, ligesom HeroQuest fungerede for mange. Blandt andet går målgruppen helt ned til 9 år.

Spillet kom også i en engelsk version,  Dragonfire, men internettet flyder ikke over med informationer om spillet, der tilgengæld har en federe æskeillustration, end ham den steroidefyldte barbar hos HeroQuest.

Drakriddarna 2

