Alle skriver om krig. Jeg vil være med!

Jeg kan også godt lide tanken om store slag i rollespil, både med spillerne som fodtusser og som ledere af hære.

Morten har allerede nævnt et par af de officielle TSR/D&D-relaterede systemer, men jeg har et andet stående, købt i tidernes morgen (aka midt 90erne) for 50 kroner i Comics i Odense.

Greyhawk Wars er fra 1991 og, tror jeg, tæt koblet til den officielle storyline der løber i Greyhawk-rollespillet. Det er super simpelt (reglerne fylder otte sider), lidt noget rod, har fine ideer og var anmeldt/omtalt i et af mine første Saga-blade.

Og kortet er stort!

Greyhawk Wars

Spillet kan klare mellem 2 og 6 spillere, der hver får kontrol over et land, der enten hører til de gode eller de onde. De kan så kaste deres hære af orker, infanterister, elvere og bueskytter i kamp mod hinanden, ud fra en opskrift, hvor man liner sine hære op over for hinanden og så skal rulle under troppernes styrke (en drage har 8, et halving-kompagni har 2) for at tildele modstanderen skade. Nogen kan klare et hit, andre to. At de så lige har glemt at forklare, hvem der bestemmer hvilke tropper der skal stå overfor hvilke tropper i disse træfninger, er så bare en af spillets små quirks.

Det er meget standart og meget lig de regler man finder i mit tidligere loppefund, Red Storm Rising.

Der hvor spillet skiller sig ud, er på micro-niveauet.

For imens store hære render rundt og bekæmper hinanden, har alle spillere også små flokke af helte, som kan udføre forskellige ting. De kan blandt andet smutte ud og dræbe monstre og slæbe magiske genstande til huse, via diplomati forsøge at overtale neutrale nationer til at slutte sig til landet og så kan de også være generaler for ens hære.

Der kommer altså et ekstra, rollespil-relateret, lag på spillet. På den måde kan helte tæve en Rakshasa og hjembringe en Iron Flask of Tuerny the Merciless, som kan have afgørende indflydelse på en træfning mellem tropper. Eller de kan snakke sig til nye allierede ved hoffet i The Kingdom of Cruski og dermed skaffe frisk kanonføde. Hvis det ikke er scenarier, så ved jeg ikke hvad.

Jeg har aldrig fået spillet Greyhawk Wars (men det er højt på listen!) og det er jo desværre ikke et spil man sådan lige kan gå ud og samle op, men koblingen mellem rolle- og krigsspil kan jeg rigtig godt lide.

