For efterhånden nogle år siden skrev Mikkel Bækgaard en virkelig glimrende guide til, hvordan man kommer igennem med sin ide og sit koncept, når man skal skrive en scenariesynopsis. Guiden er blevet flittigt brugt, af mig selv inklusive, og er stadig et super synopsisskrivningsværktøj (of doom) og kan blandt andet findes her.

Samtidig er der også sket en del, siden den første guide blev skrevet. Ikke mindst er antallet af synopser, der kommer ind til en kongres som Fastaval eksploderet. Dermed er det blevet vigtigere virkelig at fintune sin synopsis, så den springer de scenarieansvarlige i øjnene og gør, at de MÅ smække dit scenarie på programmet.

Derfor har jeg samlet en række råd og huskeregler til den endnu bedre synopsis. Hvordan man gør den ekstra interessant og appetitlig for de scenarieansvarlige. De garanterer ikke, at man får sin synopsis igennem nåleøjet, men det kan helt sikkert ikke skade at tænke over dem, når man skal have kogt sin ide ned, så den kan være på ét, maksimalt to, stykker papir.

Brug det du kan, og ellers god skrivelyst.

1) Skriv fra hjertet. Det lyder måske bombastisk, men det er vigtigt at formidle din egen entusiasme for scenariet. Langt de fleste rollespillere skriver (heldigvis?) scenarier, de gerne selv ville spille – det må man gerne kunne fornemme i synopsen. Entusiasme smitter, og hvis du selv virker hooked på dit scenarie i synopsen, er det også en klar indikator på, at det er et scenarie, du har tænkt dig at investere i og følge til dørs.

2) Vis, hvorfor det er fedt. Det hele står og falder med den gode spiloplevelse, som dit scenarie gerne skulle skabe et halvt år ud fremtiden eller mere. Derfor: fortæl, hvorfor det bliver fedt. Hvad vil spillerne snakke om i baren efterfølgende? Hvad er det, der gør dit actionscenarie federe end alle andre tidligere actionscenarier? Hvad gør netop din ide særligt awesome?

3) Fortæl, hvad der skal ske. Igen, det vigtigste er den gode spil- og spilleroplevelse. Brug derfor gerne noget plads på at fortælle, hvad spillerne, og spilpersonerne, skal lave i scenariet, og vær gerne konkret og tydelig. Investigation kan betyde utrolig mange ting. Intrige kan være både det ene og det andet. De scenarieansvarlige er det første bindeled mellem forfatter og spiller, derfor bør de vide, hvad spillerne skal udsættes for i scenariet.

4) Skær ind til benet. Som tommelfingerregel bør du kunne forklare dit scenarie på en side, og det inklusiv info om spiller spilledere og varighed.

Nyskabende værktøjer eller spilmekanikker skal beskrives så kort og præcist som muligt. De behøver ikke være forklaret, så læseren med det samme kan se, hvordan de fungerer, men han eller hun skal kunne fornemme, hvad de går ud på, og hvorfor de er fede.

Specielt hvis du allerede er langt i processen, kan det være fristende at fylde mere information på og måske sågar vedlægge noget af scenariet. Lad være! Ofte skal de scenarieansvarlige igennem MANGE synopser og vil derfor ikke have lyst eller tid til at kværne sig igennem baggrundsdetaljerne, navne og racer, du har opfundet og alle karaktererne i dit scenarie, selvom de er færdige – og fede.

Samtidig er synopseskrivning en god måde at fange essensen af scenariet. At komme ind til kernen, og det, der virkelig rykker ved det, lidt ligesom foromtaler. Så selv hvis du har et 80 procent færdigt scenarie, så benyt synopsen til at definere præcis, hvad der gør dit scenarie til et fedt og enestående et af slagsen.

5) Lad være med konsekvent at opfinde den nye tallerken. En kongres som Fastaval har mere end 20 år på bagen, hvilket betyder, at der har været mange hundrede scenarier på programmet, så husk, at du ikke behøver starte fra nul. Der er ingen krav til, at du død og pine skal have en helt ny spilmekanik eller skal benytte et setting, der aldrig har været brugt før. Fastaval har i visse kredse fået et ry som en eksperimenterende og artsy kongres, hvor scenarierne er nyskabende og sære. Det er det også, nogen gange, men gode spiloplevelse er vigtigere end at være banebrydende. Hvis de to ting kan hænge sammen, jamen så er det perfekt, men hvis du bare har en skidegod ide til et Dungeons & Dragons scenarie, så er det også helt fint, og Fastaval-farbart.

6) Ret, genlæs og få andre øjne på. En scenarieide har sikkert ligget og ulmet i lang tid, nogle gange årevis. Derfor kan man hurtigt stirre sig blind på en synopsis for et scenarie, fordi man har tænkt og gennemtænkt ideen tusind gange. Det har modtageren af synopsen ikke! Derfor, lad andre folk læse din synopsis igennem. Bed dem derefter genfortælle det vigtigste fra synopsen og scenariet. Hvis der ikke er stor sammenhæng mellem, hvad de siger, og det du vil, er synopsen formodentlig ikke skarp nok. Og tjek også igennem for fejl. Ingen tager på vej over en slåfejl eller to, men hvis hele synopsen er fyldt med fejl, skæmmer det helhedsbilledet.

7) Pas på med de store følelser. Mange rollespilsforfattere skriver om noget de har på hjerte. Nogen gange kan det være ret store ting. Det er super fedt og skaber ofte virkelig stærke og vedkommende scenarieoplevelser. Samtidig kan det også ligge et unødvendigt pres på de scenarieansvarlige. Det er aldrig sjovt at skulle afvise synopser, men det bliver jo nærmest hjerteskærende, hvis man ender med at skulle afvise en synopsis, hvor forfatteren fortæller HVOR personligt, vigtigt og close to home scenariet er. Scenariet, og synopsen, skal kunne stå distancen, også uden den personlige historie, også selvom der er hjerteblod som brændstof. Så hold igen med udleveringen af de store personlige følelser.

8) Husk; vi skriver synopser, ikke manifester. Det er helt legalt at skrive scenarier, der er en protest mod tidligere tiders scenarieformer og –typer. Det er fedt, når forfattere vil ryste posen og status quo. Gør det! Det er dog stadig vigtigt, at du i din synopsis fortæller, hvorfor det bliver et fedt scenarie samtidig med at det ryster Fastaval i sine grundvolde. Vi er ikke interesserede i, at høre hvad dit scenarie IKKE er og hvorfor andre scenarier er lort. Vi vil til gengæld meget gerne høre, hvordan dit scenarie bliver nyt og banebrydende.

Advertisements