For nogle uger siden nævnte Uffe rollespillet Lamentations of The Flame Princess, som jeg også har kastet min interesse på.

LotFP er en D&D-klon, udsprunget af Old School Revival-fænomenet, der handler om at spille, og skrive, rollespil som i gamle dage. Ingen eller begrænsede regler for skills, racer er klasser – så du er en dværg eller en fighter, aldrig en dværg fighter, og så ellers bare afsted til the dungeon.

Egentlig synes jeg ikke at OSR systemerne virker specielt fede. Jeg spillede basis D&D i de tidlige 90ere og mindes ikke systemet i et særligt rosenrødt lys. Det fungerede fint, men jeg holdt altså mere af Drager og Dæmoner, hvor der var langt flere muligheder.

Tilbage til 00erne. Sidste år havde jeg en længere periode med begrænset arbejdsbyrde og selvom jeg kan bruge ret lang tid på at støvsuge og bage boller, endte jeg også med at læse og følge en del hjemmesider og fora om rollespil, inklusiv nogen om OSR.

Og ærlig talt synes jeg ikke billedet det blev tegnet af denne sub-subkultur var specielt charmerende, men det kommer der nok noget om i et senere indlæg.

En af de mest markante og i øjenfaldne bud på et old school system jeg faldt over, var Lamentations of the Flame Princess. Udgivet i/fra Finland af den derboende amerikanske heavy metal aficionado James Raggi, vakte LotFP en del røre i rollespils/OSR onlineandedammen og Raggi og LotFP fremstod, på mig, som lidt af en OSR bølgens enfant terrible.

Mest var der drama over illustrationerne i LotFP. Det er en del nøgenhed og en del vold på tegninger i LotFP. Tegninger der for øvrigt er af meget svingende kvalitet (WTF!). Det faldt åbenbart en del folk for brystet og så blev der regnet på, om der nu blev slået flere kvinder ihjel på tegningerne end mænd, og hvad kunne det dog betyde… altså udover at forfatteren måtte være Millenium-serie-style kvindehader!

Nå, det virkede ikke vildt afskrækkende på mig og samtidig blev jeg også lidt fascineret af forfatterens meget markante tilstedeværelse på nettet. Når folk skrev om LotFP på et forum eller en blog, både negativt og positivt, så dukkede James Raggi op og snakkede med. Ikke hysterisk defensivt og skingert, men kompromisløst omkring sit produkt. Det tror jeg i høj grad har været med til at generere den buzz der er om LotFP på nettet.

Nå. Det blev pludselig meget langt. Mere om stil og regler i LotFP i morgen.

