Nu brokkede jeg mig over ol’ school i går, men det gælder kun når det er mine scenarier det handler om. For jeg kan godt lide gamle ting og et af mine første og ældste soft spots er Drager og Dæmoner (DoD).

Det var systemet jeg rykkede til efter Sværd og Trolddom og jeg har i min ungdom spillet langt mere DoD end jeg har spillet Dungeons & Dragons. Sidenhen har jeg ind imellem fundet mine DoD bøger frem, og har været lidt ærgerlig over, at mine spillere dengang altid gik målrettet efter ulvemænds krigere; 4d6 i styrke er åbenbart svært tillokkende når man er teenager.

For Drager og Dæmoner er meget andet end kamp med tohåndssværd. Systemet, som jo grundlæggende er Basic Roleplaying (RuneQuest, Elric, Call of Cthulhu), er proppet med ikke-kamp ting. Kun 2-3 professioner har for eksempel adgang til tunge våben og der er vildt mange færdigheder og regler for fredelige ting, som taksere og overklassestil.

Og så kan man være en and!

Nå, men jeg har desværre aldrig rigtig fået spillet en cool omgang Drager og Dæmoner og selvom jeg tilbage i 90erne fik etableret et rimeligt DoD bibliotek, blandt andet har jeg to Expert sæt, var der også en del bøger jeg ikke fik købt da tid var og som jeg sidenhen har tænkt umulige at opdrive, i takt med at de danske bibliotekers eksemplarer blev slidt op. For 14 dage siden lånte jeg blandt andet Aarhus Kommunes bibliotekers eneste eksemplarer af by-settinget Kandra; forholdsvis velholdt, men selvfølgelig uden kort.

Efterfølgende googlede jeg lige bogen, og midt imellem torrents og andre mere eller mindre interessante ting, dukkede den bornholmske boghandel William Dam også op og de påstod hårdnakket på deres hjemmeside, at de ikke bare havde Kandra liggende, men også noget nær alle andre tilbehørsbøger (er der et bedre dansk ord for sourcebook?) til Drager og Dæmoner og endda pænt billigt.

Uden virkelig at tro på det, bestilte jeg en stak af bøgerne, men i stedet for et ”vi har desværre ikke disse nørdbøger fra 1989 på lager alligevel”-svar, dumpede der en pakke ind fra Bornholm!

Og så måtte jeg jo bestille en stak mere. Og nu er min samling af danske DoD-bøger komplet (edit: nej for fanden, jeg fik sgu ikke anden bog i Herskerserien med – silly me).

Og fuck hvor er det old school. Spøjst oversat (en del af Merlin Mann!) og fyldt med glædelig gensyn! Nu har jeg endnu mere lyst til at spille Drager og Dæmoner igen.

Og til ære for Morten vil jeg lige citere lidt fra første side i scenariet Novastenen:

”Spillerne begiver sig direkte til kroen ”Kruset” og får straks et bord. Det er midt på dagen, og kroen er tom på nær krofatter Bork og en gammel mand…”

Leverer den gamle mand spillernes mission? Det tror jeg nok han gør! Old f*cking school!

